neděle 21. června 2009

Pouštní rozhovor se SmoGem

Tenhle rozhovor je už sice starší, ale myslím, že se povedl. Vedl ho se mnou můj velmi dobrý přítel Jiří, který je originálním knězem. Určitě s ním chci taky udělat rozhovor sem na blog, protože je to velmi inspirativní člověk, který má rád Hip Hop a hlavně je otevřen všem věcem co se dějí okolo nás. Doufám, že se Jiří nezlobíš, že to sem dávám bez tvého svolení, kdyžtak to vymažu....



Rozhovor s Dj. Smogem

Smog v 90. letech1. Pod nickem Dj. Smog se skrývá nenápadný, ale velmi zajímavý člověk. Žije v Praze a je mu 32 let. Jeho jméno je spojeno se skupinou Chaozz, která se v polovině 90. let zasloužila o představení hip-hopového stylu široké české veřejnosti. (Mrkněte na pár klipů od této skupiny na Myspace.) Smogu, jaké byly Tvé hudební začátky a jaká byla Tvoje role v Chaozzu?

Začátek všeho byla velká láska k Hip Hopu, člověk poslouchá moc desek, hraje ve spoustě klubech /tenkrát jich zas tak moc nebylo/ a poté si to chce zkusit, nabyde dojmu, že má co říct a že by toho všeho chtěl být součástí.
V Chaozzu jsem měl roli Dje. Neskutečně jsme se bavili a hráli před kapelama zvučných jmen, například před legendou afrického rapu Prophets Of Da City, nebo před Cooliem. Osobně pro mě bylo maximum slovenské turné s taneční skupinou Black Cats a crossoverovou partou No Gravity. Užili jsme si to maximálně, hlavně poslední koncert turné, který byl v Bratislavě v hale na Pasienkoch, kam dorazilo něco přes 4 000 lidí, to bylo hodně neskutečné.

2. V roce 1998 ses však vydal vlastní cestou. Na čem jsi pracoval a co z toho vzniklo?

Někdy v roce 1998 mě vystřídal Dj Skupla a já se vydal vlastní cestou. Chtěl jsem říct víc, než bylo tenkrát v rapu běžné. Potkal jsem Gipsyho, který byl tenkrát hodně mladý, ale velmi nadaný. S ním jsem začal spolupracovat a vznikla kapela Syndrom Snopp. Spousta lidí nám vůbec nerozumělo, protože jsme hodně mluvili o sociálních záležitostech, mystice, víře apod. Bylo to pro lidi dost velké duchovní sousto, které nemohli strávit. Trvalo několik let, než se všechno obrátilo a kapela podle mého začala slušně fungovat. Syndrom Snopp je teď už historií, Gipsy se začal věnovat svojí kapele Gipsy.CZ Čtenáři určitě znají.

Smog a Gipsy3. Na jednom albu (Syndrom Snopp 3.0) máte napsáno, že hip-hop není váš styl, ale váš život. Co to pro Tebe znamená?

Přesně si nevzpomínám na ten text, ale určitě v tom bylo vyjádřeno to, že v našich textech nejde o klasické rapové klišé, ale o nás samotné: naše názory, zkušenosti, podstatu, mysl……

4. Jaký je vlastně rozdíl mezi rapem a hip-hopem?

Dobrá otázka, lidem se to hodně plete. Rap je vlastně projev, kterým je nahrána skladba. Rapper je tak trochu básník, který skládá verše do hudby, která je postavena na bicích.
Hip Hop je vlastně celá tahle kultura. RAP – což je rapování, taky se tomu může říkat Mcing /MC – Master of Ceremony je další oslovení pro rapera užívané hlavně v USA/, GRAFFITI – vytváření obrazů na zdi pomocí sprejových prostředků, DJING – práce Dje, jeho schopnosti pobavit lidi /na párty/, technická zručnost a znalost historie. BREAKDANCE /B-BOYING/ známá forma tance, která je na hraně akrobacie.
K těmhle základním elementům se dnes řadí i další prvky jako BEATBOX /umění hrát na pusu – napodobovat bicí a ostatní nástroje se svým lidským potencionálem/ a taky třeba STREETBIZ – umění obchodu v Hip Hopu.

5. Ty máš zmáknutý DJ-ing a stojíš za řadou textů vašich songů. Já jsem kněz a mým úkolem je sloužit Bohu a lidem. Když jsme to spolu jednou probírali, zjistili jsme, že naším společným posláním je provokovat. Já se snažím provokovat a povzbuzovat také touto stránkou. O čem je tvé provokování?

Dj SmogMyslím, že provokování není úplně nejlepší slovo, bohužel na jiné oslovení nemůžu přijít : ) Patřím k lidem, kterým se říká kontroverzní, nevím proč, ale je to tak. Když teda provokace, tak v pozitivním smyslu. Strašně rád bych lidi vyprovokoval, aby začali přemýšlet nad světem a hlavně sami nad sebou. Připadá mi totiž, že dnešní mládež je totálně zdegenerovaná a ovládaná nejrůznějšíma bulvárníma časopisama a firmama, které jim nabízejí to, že budou oblíbeni a všichni je budou mít rádi. Z toho mám fakt depresi. Když tak nad tím přemýšlím, tak si připadám taky trochu jako kněz, protože chci co nejvíc lidí probudit a udělat z nich lidi, opravdové lidi, nejen nějaké loutky, které jsou ostatním dobré jen proto, aby z nich tahali peníze - z nich a samozřejmě z jejich rodičů. Spoustě lidem jsem otevřel oči a mám z toho obrovskou radost…….

6. Řada lidí nemá rádo tzv. čepičáře, tedy mladíky v placatých kšiltovkách, v obrovském značkovém oblečení a obvykle také s jointem nebo flaškou v ruce. Jak tuto evoluci hip-hopu vidíš ty?

Z téhle evoluce jsem naprosto zděšen. Je mi strašně líto, že se Hip Hop dostal do tohoto stádia. Defakto ho dneska poslouchá každý třetí mladý člověk, málokdo ale pochopil, že to není o tom, že si koupíš kšiltovku s rovným kšiltem za 900,- korun v limitované edici abys byl největší frajer, začneš se opíjet a kouřit trávu protože je to cool a o tom ten rap přece je. Hrůza. Rap byl vždycky o zkušenostech a pocitech, které byly sděleny v textech do muziky. Bylo to vždycky o něčem. V současné době vidím nová alba a interprety jako velmi slabý odvar toho, co se produkovalo dříve, jako zboží v supermarketu po několika slevách…..

7. Tvůj postoj míří kriticky do řad vlastních fanoušků i protagonistů tohoto stylu. Určitě jste si svými nekonformními názory museli získat spoustu nepřátel…

Samozřejmě, stačí si všimnout, že se o mě nikde nepíše, nehraju na těch „nejskvělejších“ akcích : ) Mám svoje názory, které míří jako hlaveň zbraně hlavně na ty, co tady z Hip Hopu udělali cirkusovou atrakci, jež postrádá smysl. Nabízejí jenom papírové růže a opice na gumě : )

8. V minulosti ses prý věnoval kung-fu a zabýval ses také kulturou staré Číny. Jaké je vlastně Tvoje pojetí života?

Kung-Fu jsem dělal něco přes dvanáct let. Tímto bych rád poslal velký dík pro svého SI FU /mistra/ panaSmog se svojí partnerkou Petra Brunnera. Musel jsem toho nechat kvůli horšímu zdravotnímu stavu. Kung-Fu a východní kultura je pro mě velmi inspirující. Miluju její historii, lidi a hlavně filmy, kde je na rozdíl od hollywoodských braků perfektně zobrazen respekt, opravdové přátelství a taková ta svoje osobní víra sama v sebe. Všechno tohle mezi lidmi v Čechách postrádám, tak se aspoň koukám na hongkongské filmy a snažím se jimi hodně inspirovat.

9. Co je ti svaté?

Svaté je mi de facto všechno. Těžko napíšu nějakou konkrétní záležitost.

10. Máš v teď hlavě nějaké sny, nápady, plány do budoucna?

Můj největší sen je dělat muziku, která lidem něco dá, a natočit film : ) Možná se to lidem bude zdát jako nemožná věc. Já ale říkám, že nic není nemožné. Ve škole se mi taky smáli, když jsem říkal, že jednou budu mít zlatou desku, nyní mám dvě + jednu platinovou : )

11. Chtěl bys něco popřát návštěvníkům Pouště.cz?

Chci popřát všechno dobré. Myslím si, že je to hodně důležité, aby byli lidi Smogův nickv pohodě a ne se psychicky a fyzicky likvidovali, jak to vidíme každý den ve zprávách. Je mi špatně z toho hloupého honu za penězi, za mocí a úspěchem. Na konci se budou ptát jakým jsi byl člověkem a co jsi pro ostatní udělal, ne kolik máš na účtě peněz…..

Smogu, díky za rozhovor a inspirace! Jirka

Taky díky a přeju hodně zdaru, jak Tobě, tak čtenářům…


Stránka dnes již nefungující skupiny Syndrom Snopp: Paranormalz.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat